HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Լենա Նազարյան

Արտադրված է Հայաստանում

«Հետք»-ը սկսում է «Արտադրված է Հայաստանում» խորագրով հոդվածաշար, որի նպատակն է ներկայացնել արտահանմամբ զբաղվող հայկական ձեռնարկությունների աշխատանքը, նրանց խնդիրներն ու դժվարություններն արտաքին եւ ներքին շուկաներում:

Հայկական արտադրանքը միջազգային շուկայում հայտնի է 13 նիշանոց եզակի գծիկավոր կոդով, որը Հայաստանը ստացել է 1996 թվականին GS1 միջազգային կազմակերպության կողմից: (GS1 կազմակերպությունը մշակել է կոդավորման մի համակարգ, որը երաշխավորում է արտադրանքների եւ ծառայությունների եզակի եւ միանշանակ ճանաչում 106 երկրներում): Այլ կերպ ասած` սա մի ընդհանուր լեզու է, որով ներկրողներն ու արտահանողները կարող են որոշակի տեղեկատվություն ստանալ տվյալ երկրի արտադրանքի մասին: Գծիկավոր կոդի առաջին երեք նիշով ճանաչում են երկիրը, հաջորդ 6 նիշերը ձեռնարկության կոդն են, հաջորդ երեքը` ապրանքատեսակի կոդը, իսկ վերջին նիշը ստուգիչ թիվն է, որը հաշվարկվում է հատուկ ալգորիթմով` հիմնված նախորդ թվերի վրա: Հայաստանում արտադրված ապրանքների հիմնակոդն է` 485: Եթե որեւէ ապրանքի վրա կա այս կոդը, նշանակում է, որ այն արտադրվել է Հայաստանում: Գծիկավոր կոդ հայկական ձեռնարկությունները ստանում են GS1 միջազգային կազմակերպության հայաստանյան GS1 Armenia գրասենյակում (www.gs1am.org):

 «Ես այսօր որեւէ հարցում չեմ զգում պետության աջակցությունը»

Հայաստանում արտադրվող «Նոյան» հյութերն այսօր արտահանվում են աշխարհի 25 երկրներ` Ֆրանսիա, Շվեդիա, Արաբական միացյալ էմիրություններ, Բելգիա, Ավստրալիա, բայց հիմնականում` Ռուսաստան, Ամերիկա եւ Ուկրաինա: «Նոյան» հյութերի արտադրամասը գործում է 1998-ից: Ամեն ինչ ներդրվել է զրոյից, եւ այսօր տարեկան արտադրվում է 3 մլն լիտր հյութ: Ամենաշատ աշխատանքը լինում է ամռան եւ աշնան ամիսներին: Այս օրերին արտադրամասում պատրաստվում է դեղձի հյութ: Շարքով սեղանի շուրջ նստած կանայք հեռացնում են բալի պոչերն ու կորիզները` բալի մուրաբա եփելու համար: «Արդեն երեք տարի աշխատում եմ այստեղ, հիմնականում սեզոնային ամիսներին: Օրական 2000 դրամ եմ ստանում, նաեւ հարմար է` մոտ եմ ապրում: Ամեն օր մոտ 6 հազար հատ մուրաբա կամ պահածո ենք պիտակավորում »,- ասում է արտադրամասի աշխատակցուհիներից Նարինեն:

Ներկայումս ընկերությունն ավելի շատ արտահանում է, քան ներկրում (խոսքն այն մրգերի հումքի ներկրման մասին է, որոնք Հայաստանում չեն աճում- Լ. Ն.): Հյութերի 50 տոկոսը սպառվում է ներքին շուկայում, 50 տոկոսը` դրսում: Արտադրամասում գործում է նաեւ մրգային եւ բանջարեղենային պահածոների հոսքագիծ, որի արտադրանքի 95 տոկոսը նույնպես արտահանվում է:

«Նոյան» հյութերի արտադրամասի գործադիր տնօրեն եւ ընտանեկան բիզնեսի հիմնադիր Վահե Ղազարյանն ասում է, որ դոլարի արժեզրկումը դրամի նկատմամբ կտրուկ թուլացնում է ընկերության զարգացման ներուժը: «Մենք ստիպված բարձրացրեցինք արտահանվող ապրանքների գները: Որպեսզի նկարագրեմ իրավիճակը, կարող եմ մի պատկերավոր օրինակ բերել: Անցած տարվա գներով մեր արտասահմանյան գործընկերները 10 արկղի պայմանագիր էին առաջարկում, այսօրվա գներով` 4: Իհարկե, այդ 4-ն ավելին է, քան անցած տարվա 3-ը, բայց տարբերությունն ակնհայտ է»:

Գործադիր տնօրենն ասում է, որ դրամի արժեւորումը միակ խնդիրը չէ. ընկերության բեռները հասնում են ամիսներ անց` Ամերիկա` 80 օրում, Մոսկվա` 40-50: Նույն ժամանակն է ծախսվում նաեւ ներկրման դեպքում: Ինքնաթիռով տեխափոխումը ապրանքից թանկ է:

2001 թվականից ընկերությունը ձեռք բերեց նոր հոսքագիծ, որով հյութերի համար հումք է խտացվում. այսինքն` մրգերը վերամշակվում, խտացվում եւ պահվում են այնպիսի պայմաններում, որ հնարավոր լինի օգտագործել ձմեռային ամիսներին, ինչպես նաեւ արտահանել: «Մեր արտադրամասում խտացրած մրգի միայն 20 տոկոսն ենք մեզ համար պահում, մնացած 80 տոկոսի շատ փոքրիկ մասը վաճառում ենք տեղի պաղպաղակ եւ կարամել արտադրողներին, իսկ մնացածն արտահանում ենք»,- ասում է Վահե Ղազարյանը: Շատերը չգիտեն, որ «Նոյան»-ում վերամշակված մրգային հումքը վաճառվում է նաեւ հայտնի «Sandora», «Jaffa» եւ այլ հյութեր արտադրող ռուսական եւ ուկրաինական ընկերություններին, որոնց հյութերը ներկրվում են Հայաստան: Այսօր տեղական շուկայում կա 40 տեսակ հյութ:

2003թ. «Նոյան» հյութն արդեն որոշակի ճանաչում ուներ Ամերիկայում եւ Ռուսաստանում: «Ամերիկայում «Նոյան» հյութերի սպառողները հիմնականում էթնիկ հայերն ու նախկին ԽՍՀՄ-ի ռուսներն են, ովքեր գիտեն Հայաստանը եւ հայկական մրգերը: Ռուսաստանում, շուկա գրավելու համար, խանութներում ամիսներով համտեսներ էինք կազմակերպում եւ հյուրասիրում հաճախորդներին: Հիմա Մոսկվայում ապրող յուրաքանչյուր 10-րդ բնակիչ գիտի, որ կա «Նոյան» հյութ, այն որակով է եւ թանկ»,- ասում է գործադիր տնօրենը: Նրա կարծիքով` հայկական արտադրողների համար շատ դժվար է ներկայանալ արտասահմանյան շուկաներում. դա շատ մեծ ծախսեր է պահանջում:

Հայ գործարարը նշում է, որ դժվար է մրցակցել ոչ միայն արտաքին, այլ նաեւ ներքին շուկայում: «Տեղական շուկայում չկան մրցակցության արդար պայմաններ. շատ գործարարներ ազնիվ բիզնես չեն վարում: Մաքսային եւ հարկային համակարգերում չգրված արտոնություններ ունեն: Մեզ համար դա ակնհայտ է: Մենք խոշոր հարկատուների խմբում 143-րդն ենք: Բայց այսօր կան հյութ ներկրողներ, որոնց շրջանառությունը երեք անգամ ավելի է, բայց նրանք չկան հարկայինի ցանկում»: 2003թ. «Նոյան»-ը զբաղեցնում էր հյութերի շուկայի 40 տոկոսը, այսօր` 10-12 տոկոսը: Գործարարի կարծիքով` Հայաստանում չկան կայուն բիզնես ունենալու նախադրյալներ: «Մեր աշխատանքը չի կարելի անվանել կայուն, ամեն ամիս մենք նոր ռազմավարական որոշումներ ենք կայացնում, նոր գնային քաղաքականություն մշակում: Վարկ ենք վերցնում ու չգիտենք` վաղը դոլարն ի՞նչ կարժենա, ինչպե՞ս աշխատենք,- ասում է գործադիր տնօրենը:-Ես այսօր չեմ զգում պետության աջակցությունը գործարարությանը որեւէ հարցում»:

Այսօր «Նոյան»-ը ունի 18 տեսակ հյութ, 16 տեսակ մուրաբա եւ 8 տեսակ բանջարեղենային պահածո: Պահածոների արտադրամասի պետ Ասյա Հայրապետյանը ընկերությունում աշխատում է առաջին օրվանից, նրա խնդիրն է վերահսկել աշխատանքը եւ պահածոների նոր համային տեսականի առաջարկել:

«Բանջարեղենային պահածո Հայաստանում ընդհանրապես չի վաճառվում, քանի որ արտադրամասը չի հասցնում ապահովել ուրիշ երկրների պատվերները: Մուրաբաներ Հայաստանում վաճառում ենք, ու մարդկանց շատ են դուր գալիս հատկապես ընկույզի, թզի, թթի, կեռասի, վարդի մուրաբաները»,- ասում է տկն Ասյան: «Բանջարեղենային պահածոների արտադրության ծավալները մեծացնելու համար նոր հոսքագիծ ենք բերում, որ կարողանանք նաեւ ներքին շուկայում պահածո առաջարկել, բայց հիմա հասցրել ենք Հայաստան, Մաքսային կոմիտեում ասում են` հոսքագիծ չէ, ուրիշ բան է: Ամեն օր նմանատիպ խնդիրների ենք բախվում»,- դժգոհում է գործարարը:

Այժմ արտադրամասում աշխատում է 300 մարդ , ոչ սեզոնային ամիսներին` 200: Աշխատողների միջին աշխատավարձը մոտ 150 հազար դրամ է: Անցած տարի ընկերությունը ձեռք բերեց 80 հեկտար այգիներ: «Երեք տարի հետո մեր մթերքի 70 տոկոսը մեր այգիներից է լինելու: Մենք եկանք այս որոշման, քանի որ ուզում ենք մրգի աճեցման ամբողջ գործընթացը մեր աչքի առաջ լինի: Մենք հավակնում ենք ունենալ էկոլոգիապես մաքուր արտադրանք, իսկ դրա համար անհրաժեշտ է իմանալ, թե ինչպես են աճեցվում միրգն ու բանջարեղենը: Առայժմ Հայաստանում այդքան էլ ուշադրություն չեն դարձնում այս հանգամանքին, բայց եվրոպական երկրներում էկոլոգիապես մաքուր արտադրանքը կրկնակի թանկ է: Հիմա մենք փաստաթղթեր ենք պատրաստում, որպեսզի դիմենք համապատասխան եվրոպական կառույցներ էկոլոգիապես մաքուր արտադրանք տվող ընկերության կարգավիճակ ստանալու համար: Դա մեծ առավելություն է»,- ասում է պրն Ղազարյանը:

Այժմ «Նոյան»-ի հյութերի, մուրաբաների եւ պահածոների հումքերը գնվում են գյուղացիներից: Դեղձը մթերվում է Արտաշատի, Արմավիրի, Արարատի մարզերի գյուղերից` 1 կգ.-ը 70 դրամով:

«Ես կարծում եմ, որ հայկական արտադրողն արտաքին շուկա դուրս գալու համար պետք է առաջարկի որակով եւ թանկ ապրանք: Ոչ մի հայկական արտադրող չի կարող բավարարել մեծ ծավալների պահանջարկ, պետք է աշխատել սահմանափակ խմբի սպառողների համար, բայց որակով եւ թանկ գնով: Իսկ Հայաստանում աշխատող գործարարը պետք է ձգտի ոչ թե շատ փողի, այլ շատ բան ստեղծելու, եթե ուզում է շարունակել ապրել եւ աշխատել այս երկրում»,- ասում է «Նոյան» հյութերի գործարանի գործադիր տնօրեն Վահե Ղազարյանը:

Մեկնաբանություններ (1)

jay
you will always have parasite in business ,toady its all price with the share of the market and volume of order,So to meet and rival the market ,expose your market to other potential countries ,lets the internal and domestic fight create the rivalry that is part of the game else competition will die so no more fun .make it lively cross border create new challenge ,fight for freight facilities and transport . the result will be fascinating and mind blowing.

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter